lördag 26 december 2015

Breven från Sockerkaksön

På Sockerkaksön hittade vi tre flaskposter en solig februaridag
jag ville ta reda på vad Sockerkaksön hette, innan jag svarade
men så kom helvetet ivägen
Till slut var den soliga februaridagen för långt borta för att nå
jag minns bara att vi åt sockerkaka som Sigge bakat, där på snäckskalstranden
och hunden lekte med välar och musslor
nu är hunden borta och vi har alla flyttat från varandra
Under åren som gick drog jag på mig sviterna av den åttonde dödssynden
som är att inte svara på barns flaskpostbrev
svarar man inte på barns flaskpostbrev kommer man för alltid driva runt som ett ensam brev på haven
och bara bli sedd av illitterata sjövarelser
så skrev jag ett svar till Erik Pedersens sex år senare
Då började breven komma
det kom brev från världens ände
rent som glaciärvatten
Lena hittar fyrtio år gamla kärleksbrev och blir förälskad igen
jag hittar breven från den långa resan som aldrig skickades
och tänker de måste frimärkas
och skickas ut till alla som längtat
men inte vetat efter vad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar