fredag 3 augusti 2012

Skagerack

Aldrig är universum så nära som i augusti
mareld under skrovet och stjärnor ovanför
Vi är inte nära, vi är en del av Universum, säger Robert
och jag inser att vatten inte kan veta vad vatten är
en tår vet inte att det är hela havet
förutom tårbäraren
hon tror tårar kan dränka om man inte håller sig på ytan
jag dyker ner
Karin springer upp på högsta klippan med sitt barn i sina armar
rädda sig den som rädda sig kan från syndafloden
den som är lycklig är utan skuld och jag förlåter inte mig själv för det
jag låter mig sjunka till botten
härnere lyser sjöstjärnorna med

1 kommentar:

  1. "mareld under skrovet och stjärnor ovanför"
    när jag seglade över atlanten en gång skrev jag hem till en vän att sjärnhimlen hade fallit ner i havet. för det var precis som att segla i stjärnhimlen.

    SvaraRadera